برنامه پیشنهادی زمانی و مطالعاتی آزمون ارشد 95

 هنر نتیجه‌گیری در آزمون‌های جامع مثل کنکورها یک شرط لازم و اساسی داره که همون برنامه‌ریزی و اجرای برنامه هست. برنامه‌ریزی 3 رکن اصلی داره: 1- ریختن استراتژی (برنامه بلند مدت محتوایی و زمانی) 2- برنامه‌ریزی کوتاه مدت و دستورالعمل نحوه اجرایی نمودن برنامه بلند مدت  3- یادداشت عملکرد به عنوان شاخص ارزیابی جهت بررسی روند.

 

 

 

1- تعیین استراتژی:

اولین قدم برای برنامه‌ریزی اصولی هست که براساس هدف انتخاب میشه. توی این مرحله از برنامه‌ریزی که الان باید ریخته شود، ابتدا کل بازه زمانی موجود تا کنکور رو به 4 بخش اصلی تقسیم کنید. فاز1) از الان تا اول تابستان --- فاز2) از اول تابستان تا آخر تابستان --- فاز3) از اول مهر ماه تا آخر پاییز --- فاز4) از اول زمستان تا روز امتحان ...

توی فاز اول بیشتر باید سرمایه گزاری روی مطالعه و تفهیم مفاهیم دروسی باشه که مشکل اساسی باهاشون وجود داره و باید تقویت شوند. به نظرم زبان و ریاضی توی اکثر رشته‌ها و برای اغلب متقاضی‌ها این وضعیت رو داره و باید از الان تا شروع تابستان برای تقویت و تفهیمشون وقت گذاشته بشه. توی فاز دوم تمام دروس به برنامه اضافه میشن و با سرعت بالا سعی میکنیم مطالب همه دروس رو مطالعه سطحی تر کنیم و با چارچوب کتاب‌ها آشنا بشیم که توی این مرحله باید تست کمتر بزنیم و بیشتر به مطالعه متن دروس بپردازیم. توی فاز سوم با تعداد تست خیلی بیشتر و سرعت کمتر و افزایش دقت سعی میکنیم مطالب رو تثبیت کنیم و در نهایت نزدیک به امتحان و در فاز چهارم تست‌های جامع میزنیم و سعی میکنیم خودمون رو به تسلط برسونیم.

2- برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت:

بر اساس برنامه‌ بلندمدتی  که ریخته شده، به صورت هفتگی حجمی که باید پوشش داده بشه رو خرد میکنیم و به صورت کوتاه مدت برنامه رو اجرایی میکنیم. توی این قسمت از برنامه‌ریزی روز، ساعت و موضوعی که باید درس مورد نظر مطالعه شود رو یادداشت می‌کنیم تا مشخص باشه که دقیقا با چه سرعتی جلو میریم. توی این قسمت مشخص میشه که هر فرد براساس سطح و چایه علمی‌ای که داره و براساس نیازش چند ساعت روزانه باید مطالعه داشته باشه.

3- ارزیابی روند مطالعاتی:

شاخص ارزیابی دستورالعمل اجرا (برنامه کوتاه مدت) یادداشت میزان ساعات مطالعه در هر روز و مقایسه هفتگی است.

 

اکثر داوطلبان رتبه برتر کنکور توی یک موضوع با هم اشتراک داشتند که اون هم مکتوب کردن برنامه بوده. این مکتوب کردن میتونه با سلایق مختلف متفاوت باشه ولی همه برنامه‌ها باید این سه قسمت اصلی رو داشته باشند.