زمان لازم برای مطالعه این مطلب : 2 دقیقه

رشته هایی که سطح ریاضی عمومی یکسانی در کنکور ارشد دارند

دسته‌بندی رشته‌های کارشناسی ارشد از نظر سطح سوالات ریاضی عمومی

در فرآیند آمادگی آزمون کارشناسی ارشد، معمولا این اتفاق می‌افته که بعد از مطالعه درس ریاضی 1و2، در فاز دوم مطالعه به این نکته پی می‌بریم که ریاضی عمومی1و2 جز دروس امتحانی حدود 20 رشته مختلف است که سوالات این رشته‌ها می‌تواند بهترین نمونه سوال برای یادگیری و تثبیت مطالب و حتی تسلط روی مطالب باشد. تو این مرحله یه سوال همیشه ذهن رو درگیر خودش میکنه و اون هم این هست که سوالات کدام رشته‌‌ها شبیه همدیگر است؟ نمونه سوالات کدام رشته‌ها باید حل شود و کدام نباید حل شود؟ آیا ریاضی عمومی همه رشته‌ها در یک سطح است؟ در این مقاله تلاش شده است، یک دسته‌بندی منطقی از رشته‌های مختلف که درس ریاضی عمومی 1 و 2 رو دارند، بر اساس سطح سوالات ریاضی آن‌ها ارائه شود:

1- دسته اول) سوالات سطح 1

سوالات ریاضی1و2 رشته‌های MBA، مهندسی مواد، مهندسی معدن، مدیریت نساجی، مدیریت سوانح و آماد در دسته اول قرار می‌گیرند و سطح آن‌ها ساده‌تر از سوالات ریاضی بقیه رشته‌ها ارزیابی می‌شود.

2- دسته دوم) سوالات سطح 2

سوالات ریاضی1و2 رشته‌های مهندسی صنایع (سیستم)، مهندسی نقشه‌برداری، مهندسی نساجی، مهندسی نفت، مهندسی ایمنی، معماری کشتی، مهندسی هوافضا، اقیانوس شناسی و دریانوردی در دسته دوم قرار می‌گیرند و سطح آن‌ها متوسط ارزیابی می‌شود.

3- دسته سوم) سوالات سطح 3

سوالات ریاضی1و2 رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، ریاضی و آمار، ژئوفیزیک و هواشناسی، علوم کامپیوتر، تاریخ و فلسفه‌علم در دسته سوم قرار می‌گیرند و سطح آن‌ها دشوارتر از سوالات ریاضی رشته‌های یاد شده در دو دسته قبلی است.

 

آیا باید سوالات همه این رشته‌ها را کار کنیم؟

پاسخ این سوال بله است! توجه شود که بهترین منبع مطالعاتی برای تمرین و تست بیشتر همان تست‌های کنکور است. دلیلش هم این هست که تست‌های کنکور معمولا از سوالات آخر فصل کتاب‌های مرجع انتخاب می‌شوند و بسیار استاندارد هستند (به مقاله آزمون استاندارد مراجعه شود) در حالیکه سوالات تالیفی با احتمال خیلی زیاد مهندسی معکوس شده‌اند و از جواب به سوال طراحی شده‌اند و استاندارد کنکور را ندارند. رفتار هوشمندانه این است که به جای زمان گذاشتن روی تست‌هایی که با خیال راحت میشه گفت که هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای ندارند، زمان رو روی تست‌هایی صرف کنیم که استاندارد باشند و همزمان علاوه بر آماده‌تر کردن ذهن برای پاسخ‌دهی به سوالات استاندارد کنکور یک منبع کامل و کافی تست داشته باشیم.

برای مطالعه چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟

بهترین سبک کاری این هست که مستقل از هر رشته‌ای که داریم امتحان میدیم، همه سوالات ریاضی همه رشته‌ها (خصوصا سوالات سال‌های اخیر آن‌ها) را کار کنیم. به این ترتیب که از سوالات سطح1 برای آموزش مطالب استفاده کنیم. از سوالات سطح3 برای تثبیت مطالب استفاده کنیم و در نهایت از سوالات سطح2 برای ارزیابی استفاده کنیم. این رفتار مطالعاتی حرفه‌ای و هوشمندانه‌ترین سبک مطالعاتی برای ریاضی عمومی  است.