تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد

چگونگی تاثیر معدل کارشناسی در کنکور کارشناسی ارشد

بر اساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معدل مقطع کارشناسی با یک سازوکاری خاص در کنکور ارشد 20% تاثیرگذار است.
بر این اساس رتبه بندی بر اساس تراز داوطلبان شرکت کننده تو آزمون وروی کارشناسی تمام رشته ها، از 80% نمره کتبی آزمون و 20% نمره معدل مقطع کارشناسی تشکیل می‌شود.


شاید این سوال به ذهن برسد که معدل معیار ترازشده ای نیست و از یک دانشگاه به دانشگاه دیگه کیفیت و سطح آموزشی متفاوت هست و شیوه های نمره دهی فرق داره؟
براین اساس برای اینکه یک ترازبندی مقدماتی در نمرات معدل داوطلب‌ها انجام شود، یک معدلی به نام "معدل موثر" در کارنامه هم وجود داره که بر اساس دانشگاه مقطع کارشناسی و ضریبی که به معدل اصلی داوطلب می‌خوره به وجود میآید.
هر دانشگاهی ضریب خاص خودش رو داره. مثلا فرض کنید دانشگاه‌های تهران و پلی تکنیک 1.08 هست و دانشگاه خواجه نصیر 1.05 هست و دانشگاه آزاد و پیام نور و ... ضریب  1.005 هستند.


یعنی اگر یک معدل واقعی 15 را در نظر بگیرید برای فارغ التحصیل شریف معدل موثرش حدود 16، خواجه نصیر 15.5 و برای دانشجوی دانشگاه آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی حدود 15.05 خواهد بود...


شدت تاثیرگذاری این معدل موثر اگر نمره امتحان داوطلب خوب باشد خیلی زیاد نیست و این طور نیست که مثلا یک داوطلب با معدل 13، رتبه 20 خودش رو با 100 عوض کنه، معدل پایین 13 نهایتا رتبه داوطلب را از 20 به 27 تغییر میده. پس اگر معدل بالایی دارید که خوب چه بهتر قطعا روی رتبه تون تاثیر مثبت دارد (ولو کم) اگر معدل پایینی دارید اصلا نگران نباشید چون شدت تاثیر گزاری اش خیلی زیاد نیست.

 

 


مطالب مرتبط:

- حلقه‌های بسته با فیدبک مثبت (چرخه مثبت مطالعه)

- شیوه مطالعه اصولی درس ریاضی

- آشنایی با رشته MBA

- آشنایی با درس ریاضی عمومی 1

- آشنایی با درس ریاضی عمومی 2

- آشنایی با درس ریاضیات پایه (رشته‌های مدیریت، حسابداری و علوم اقتصادی)