شیوه مطالعه در این روزها (فاز دوم - تثبیت مطالب)

دوستان اگر شما برطبق اصول مطالعه از تابستان با نقشه راه پیش آمده‌اید و مطالب رو حداقل یک دور تا الان خونده باشید (فاز "دریافت مطالب" )، اکنون در مرحله "تثبیت مطالب" هستید. کلیت این روش این هست که باید یک مقدار مفاهیم رو با آرامش بیشتر دنبال کنید و سعی کنید با کاهش سرعت مطالعه، عمق یادگیری مفاهیم رو بیشتر کنید و مفایهم رو توی ذهنتون تثبیت کنید) این کار یک راه حل داره و اون هم اینه که تعداد تست‌هایی که میزنید رو بیشتر کنید. در این مرحله شما باید همچنان تست های طبقه‌بندی یا حتی میکروطبقه‌بندی بزنید ولی با تعداد بیشتر در راستای درک عمیق تر مفاهیم ...

 

به طور خلاصه در فاز دوم یادگیری سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

1- همچنان مرور مفاهیم در قالب مطالعه درس

2- تست‌زنی (تست طبقه بندی یا میکروطبقه‌بندی)

3- تعداد تست زیاد

4- سرعت مطالعه پایین و دقت مطالعه تا حد ممکن بالا

5- اگر موضوع جدیدی هست که هنوز یاد نگرفته‌اید رو بخونید ولی تا جایی که میتونید زودتر جمع‌بندی کنید که در آذر خیلی لازم نباشه موضوع جدید یاد بگیرید.

6- های‌‎لایت کردن و مطالعه و مرور های‌لایت‌ها و حاشیه نویسی کتاب از کارهای مهم این فاز هست و در این فاز همچنان لازم نیست خلاصه نویسی انجام شود.

 

برای دوستانی که در کنکورهای آزمایشی شرکت میکنند توصیه می‌شود بر اساس آزمون برنامه ریزی انجام دهند و سعی کنند برنامه بودجه‌بندی آزمون رو به نحو مطلوب پوشش بدن. برای این کار بهترین رویکرد این هست که در هفته اول فرجه تا آزمون بعدی تمامی مطالب بودجه‌بندی با تعداد تست کمتر پوشش داده شود و در هفته دوم فرجه همه مطالب مرور سریع به همراه تعداد تست خیلی بیشتر شود...

این برنامه کلی است و لزوما برای همه عزیزان صادق نیست. برای افراد شاغل یا گرفتار (متاهل، بچه دار، ...) یا دانشجو یا کسانی که تازه شروع کردند و هنوز در مرحله دریافت مطالب هستند و.... میتونه برنامه کمی متفاوت باشه و باید با شرایط خودشان برنامه‌ریزی کنند.

فاز بعدی : "فاز تسلط" (دی ماه و اوایل بهمن ماه) که در این فاز به خلاصه‌نویسی و جمع بندی مطالب می‌پردازیم.